Corredor Mediterrani, tard i mal


Ahir, les xarxes socials bramaven al cel amb hastags com #volemelcorredormediterrani o #independenciaja. El motiu era que tant l’estat espanyol com el francès mostraven el seu suport, mitjançat un comunicat oficial, pel corredor interior peninsular. Un comunicat que no feia cap suport públic pel Corredor Mediterrani. Tothom pensava que era una altra jugada fosca par part de Madrid. Era unna declaració que mostrava el menyspreu a una infraestructura, la del Corredor Mediterrani, tant necessària com exigida per les societats implicades. I més, desprès que els governs del Principat, les Illes i País Valencià es posaren d’acord ( per fi!)  anant de de la mà per fer-lo realitat. Si finalment el suport de Madrid va a ser al corredor central i no al Mediterrani, és un argument més per tots aquells que veiem que la solució ve per decidir per nosaltres mateixos els nostres afers intens i externs. No cal fer un recorregut històric per mostrar quines són els enfrontaments entre els interessos de la Meseta Central i els territoris mediterranis, per veure que s’han imposat els interessos d’aquells enfront als nostres.

Tot i això, deixeu-me un moment per mirar també als culpables que tenim a casa nostra. Tirem enrere cap al 2003, quan el candidat del PSC a la Presidència de la Generalitat Catalana, Pasqual Maragall, va proposar la creació d’una Euroregió que incloguera a les comunitats autònomes d’Aragó, Balears, Catalunya i el País Valencià; les regions franceses del Migdia-Pirineus i Llenguadoc-Rosselló, i l’estat d’Andorra, i que agruparia, d’aquesta manera, 17 milions d’habitants que concentraven el 4,1% del Producte Interior Brut (PIB) de la UE. Per a Maragall, aquesta regió ja existia a la pràctica, ja que, des de feia anys, el mercat havia traçat xarxes de relació i només faltava que el sector públic reconegués també aquesta realitat. No obstant, des de Madrid no ho veien be el projecte. De fet, el president del govern espanyol, José María Aznar, va rebutjar la proposta i va assegurar que era un intent de Maragall de desfer-se de la Constitució espanyola. Al País Valencià Camps va rebutjar la iniciativa en considerar que situava el País Valencià a la perifèria i Barcelona a l’epicentre. Per a Camps la proposta d’euroregió no entrava dins l’esquema estratègic del País Valencià, que passava per la potenciació de l’anomenat Eix de la Prosperitat, un acord de col·laboració entre les comunitats autònomes de Madrid, el País Valencià i les Illes Balears. Fins i tot en Font de Mora va qualificar “sense sentit” al projecte de Pasqual Maragall. Aquell any va nàixer aquella Euroregió on la Generalitat Valenciana no formava part pel seu marcat anti-catalanisme i per ofrenar “glòries a Madrid”. Els anys posteriors, el projecte d’Euroregió es va quedar en la signatura de l’acord entre diverses regions.

És doncs, quan començà des del Principat a reclarmar-se, no ja el projecte de l’Euoregió en concret, sinó de l’Arc Mediterrani a l’estat espanyol. Un Arc del Mediterrani que anava a ser vulnerat any rere any prioritzant la instal·lacions de xarxes ferroviares d’alta velocitat en un esquema Radial. Per tant, la connexió d’alta velocitat entre València i Barcelona anava a ser mitjançant Madrid. El PPCV, marcat pel seu anticatalanisme, mirava com l’AVE València – Madrid era la solució als seus mals i continuava rebutjan l’Arc i l’Euroregió per motius ideològics. El PSCV no apostava tampoc per l’Arc Mediterrani, i partits com EUPV i BLOC si que estaven d’acord amb la creació de l’Arc Mediterrani. Cap al 2010, Francisco Camps va declarar que l’Arc del Mediterrani era una aposta bona però que no volia formar part de l’Euroregió, pels arguments ja donats anteriorment. El canvi de Camps va vindre després que l’empresariat valencià el presionara per a que apostara per l’Arc. De fet, crec que es va treure de la màniga la col·laboració amb Múrcia per a que no l’atacaren de treballar en clau de Països Catalans.

El PPCV cap al 2010, és a dir l’any passat, va canviar el seu discurs públic però no va fer res per a que es fera realitat. Pot ser, també, que reclamar l’Arc del Mediterrani era una manera més per a atacar al govern central i culpar-los de la crisi. El fet es que la Ford, al final del 2010, va manifestar que si l’arc del Mediterrani no estava construit, abandonaria en 5 anys Almussafes. Francisco Camps, immers amb el Cas Gürtel i els grans esdeveniments, va continuar amb la seva política de parlar molt i fer poc. Amb la seva dimissió, Alberto Fabra, molts pensaven que anava a ser un canvi important ( cosa que no comprenc encara). Fabra va continuar amb el discurs nou del PPCV, i va manifestar públicament també que volia l’Arc del Mediterrani. Ara be, crec, que no es van posar d’acord els tres presidents després de que, de colp a repent, es presentara un projecte de corredor central per Andalucía, Castella la Mancha, Madrid i Aragó. És a partir d’ací quan Mas, Fabra i Bauzà han fet una defensa pública pel projecte.

Al meu parer, la defensa conjunta dels territoris interessats ha estat tardana i mal. Una defensa que s’ha retardat per l’anticatalinsme del PP. Sense oblidar que no ho han fet fins l’exigència de l’empresariat valencià i la FORD (sobretot aquest últim). La visita a Brusel·les o al Principat d’aquestos darrers dies, han estat una contestació ràpida al projecte central. Ara seran moltes les queixes del Fabra i companyia si va avant el corredor central, però els primers culpbales són els del PPCV que s’ha negat sempre a aquest projecte per la seva catalanofobia. Madrid no va a mirar mai pels nostres interessos i sempre han estat, i estaran un obstacle al nostre creixement de Salses a Guardamar i de Fraga a Maó. Perdrem el temps criticant a Blanco o els futurs Ministres de Foment, ells no van a donar un euro per una zona amb una cultura, història i interessos econòmics diferents als seus. Per tant, cal apostar sense cap mirament per llibertat del nostre país.

Advertisements

Una resposta a “Corredor Mediterrani, tard i mal

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s